قطره

الحمدلله علی کل حال...

قطره

الحمدلله علی کل حال...

قطره

«دریا! مزن به سینه ما
دست رد
که ما
گر قطره‌ایم
از آب وضوئی چکیده‌ایم...»
محمد مهدی سیار

این وبلاگ،
همان «پری برای پرواز» سابق است! :)

آخرین نظرات
نویسندگان

لا ایمان لمن لا حیاء له

شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۴۴ ب.ظ

الحمدلله چند وقتی است که توفیق مطالعه بعضی از کتاب های حاج اقا مجتبی تهرانی را پیدا کرده ام.

اولین بار دو سال پیش، سر یکی از کلاس ها استاد از شرح خطبه منا صحبت کردند و منی که اصلا تا به حال اسم خطبه منا هم به گوشم نخورده بود رفتم سراغ کتابخانه پدر و دیدم که بله؛ اخرین جلد کتاب سلوک عاشورایی، همان شرح خطبه مناست. 

بعدها هم شنیدم که حاج اقا مجتبی شاگرد حضرت امام رحمه الله علیه بوده اند و هر چه پیش میرفتم احساس میکردم واقعا آنچه ایشان بیان میکنند دقیقا همان اسلام نابی است که امام میفرمودند. 

خیلی جالب است که مخاطب ایشان، اهالی بازار بوده اند و در عین حال مطالبی که مطرح میشود نه خیلی سخت و پیچیده است که قابل فهم نباشد و نه خیلی اسان که نیاز به تفکر نداشته باشد.

کتابی که این چند روز در حال مطالعه آن هستم، کتاب حیا، موهبتی الهی از مجموعه کتاب های ادب الهی است. 

مفهومی که در سرتاسر کتاب تکرار میشود این است که:

حیا؛ یعنی پرده داری اساس ایمان و اساس تربیت است و محور اموزه های اسلام... 

 

کتاب را که میخواندم مدام حسرت میخوردم که چرا این مفاهیم ناب آنقدرها در منابر و ...مطرح نمیشود و چه تبعات منفی ای داشته این مطرح نشدن ها! 

فکر میکنم همه خصوصا پدر و مادرها و مربیان و کسانی که به نحوی با مقوله تربیت در ارتباط اند حتما باید این کتاب را مطالعه کنند.  

 

در قسمتی از کتاب میخوانیم:

«راجع به حالات ائمه علیهم السلام نگاه کنید. ... در تاریخ دارد که امام حسن علیه السلام جلوی امام علی علیه السلام منبر نمیرفت و صحبت نمیکرد؛ از شدت حیا بوده است؛ چون طرف مقابل عظیم است؛ بزرگ است. توجه کردید؟

نکته ای را عرض کنم؛ آیا تا به حال در تاریخ جایی را دیده اید که امام علی علیه السلام در زمانی که پیغمبر صلی الله علیه و اله حیات داشتند، یک خطبه بخواند؟ ...

انسان باید خیلی مراقب باشد. گاهی انسان باید جلوی عظمت ها را بگیرد. کسی که این کار را نکند کاشف از این است که او انسان ضعیفی است؛ مطلبی را بلد هستی، خب باش! فرض کنید دو نفر نشسته اند و دارند صحبت میکنند. من هم مطلب را بلد هستم، اما آنها بزرگ هستند؛ خودم را داخل مطلب میدانم. این انسان حیا ندارد یا حیای او کم است...»

صفحه 182

 

+ یکی از نکاتی که استاد عزیزمان همیشه تاکید دارند این است که برای فهم اسلام ناب، اول از همه به صحیفه امام و صحبتهای حضرت آقا رجوع کنیم. در کنار آن، بقیه آثار امام، از جمله آثار اخلاقی و... مثل چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل را هم بخوانیم. و برای فهم بهتر این کتابها آثار شاگردان امام و علمایی مثل حاج آقا مجتبی و آیت الله حائری شیرازی را هم مطالعه کنیم.

 

++ یک وقت سوء برداشت نشود که همه این کتابها را خوانده ام. ما هنوز به نقطه صفر هم نرسیده ایم! ؛)

 

+++ راستی با این روند معرفی کتاب در وبلاگ‌ موافقید؟

  

نظرات  (۷)

اره موافقم

اما نمیتونم بخونم

پاسخ:
: | 
چرا؟!

یه ذره برنامه هام فشرده تر شده

پاسخ:
اها. ان شاالله موفق باشی

سلام

واقعا کتاب های خوبی دارن ایشون

منم فقط یکی از این مجموعه رو خوندم

دوست دارم بیشتر بخونم

اما کار خونه امون نمیده بهم

 

 

میگم این قسمتی که از کتاب نوشتی عالی بود

من سرمو باید بکوبم به دیوار بس که همه جا پرحرفی کردم

پاسخ:
سلام زهراجانم
ان شاالله ک بشه بخونیم بیشتر و بیشتر
واقعا نیازه
میفهمم واقعا سخته ولی سعی کن ی فرصتای کوچولو پیدا کنی شده در حد چند خط کتاب بخونی.  مثلا وقتایی ک ریحانه جان رو میخوای بخوابونی...وقتایی میخوای برنج دم کنی ی چند دقیقه همینجوری باید واستی پای گاز...
نمیدونم دیگه چیزایی ک ب ذهنم رسید گفتم 🙈
میدونی زهرا این قسمتی ک نوشتم خودمم نابود کرد...واقعا خیلی نکات مهمی وجود داره ک ب گوش ماها نرسیده :(

سلام مجدد

 

 

آره درسته

کتاب باید نزدیکم باشه

ولی معمولا چون کتاب مال خودم نیست و از کسی قرض گرفتم میترسم 

چون ریحانه تا کتاب می بینه دستم میگیره پاره میکنه یا مچاله میکنه برگه هاش رو

در هر صورت درسته

بیشتر باید بخونم

 

همین کتاب حیا شون رو بخونم؟؟ 

پاسخ:
سلام زهرا جان
عه. بچه ها معمولا همینطورین دیگه. ب خاطر کنجکاوی و بازیگوشی شونه لابد :) 

نه کلا منظورم این بود ک ی وقت رابطه ت با کتاب قطع نشه 🙈 کتابای حاج اقا مجتبی ک خیلی خوبن...هر کدومو دوست داشتی بخون : ) کتاب حیا هم خیلی خوبه. نکات تربیتی خوبی داره.

راستی کتابای اقای عباسی ولدی ک برای تربیت فرزنده خوندی؟ «من دیگر ما»؟
ی کتابی رو هم تازه تو کتابخونه اورده بودن، «مادر کافی»، میگفتن خیلی مفیده...

نویسنده مادر کافی کیه؟ 

دوست دارم بخونم

 

 

آره من دیگر ما رو دارم میخونم یکساله خریدم😂

هنوز تموم نشده 

پاسخ:
نویسنده شو نمیدونم :| فقط میدونم خارجیه 😅 ینی کتاب، ترجمه ست. 
تو کتابخونه داشتم راجب یکی از دوستام صحبت میکردم ک خیلی کتاب و کلاس و ...خونده و رفته برا تربیت فرزند بازم راضی نیست و میگه هنوز نیاز داره بیشتر بدونه برا تعامل با پسرش، بعد بهم گفتن این کتاب خیلی خوبه...بهش معرفی کن! 

ینی مفید و جذاب نبود من دیگر ما؟ 

میدونم ترجمه اس

نویسنده شو تونستی بگو

 

 

چرا جذاب بود ولی نه اونقدری که بشینی پاش و بلند نشی

پاسخ:
تو اینترنت زدم، نوشته بود: جی اُ فراست 


  • امیدوار به فضل دوست
  • لطفا این کتاب حیا رو بهم امانت بده

    پاسخ:
    چشم. هر وقت خواستین بفرمایین. منتهی مال باباست 😉

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی